Team Peugeot Total: Dakar 2016 już się dla nas rozpoczął
wtorek, 20 stycznia 2015 21:25   

14 dni, 13 etapów, 9112 kilometrów, w tym 4601 odcinków specjalnych - Team Peugeot Total dotarł do mety swojego pierwszego od 25 lat rajdu Dakar wraz z dwoma z trzech wystawionych rajdówek Peugeot 2008 DKR. Stéphane Peterhansel i Jean-Paul Cottret zajęli 11. miejsce, a Cyril Despres i Gilles Picard - 34. A kiedy będą walczyć o pierwsze? Przykład Volkswagena wskazuje, że na zwycięstwo francuskiego lwa poczekać możemy jeszcze kilka sezonów.

Dla jednych to mało, dla innych bardzo dużo. Kto spodziewał się zwycięstwa Peugeota w edycji 2015, ten nie zna realiów Dakaru. Wystarczy spojrzeć na historię Volkswagena, który po raz pierwszy zwyciężył w roku 2009 – dopiero po pięciu latach starań! A nawet sześciu, jeśli przyjąć, że VW Tarek, którym Jutta Kleinschmidt wystartowała w Dakarze 2003, zajmując 8. lokatę, stanowił wstępną przymiarkę niemieckiego koncernu do odnoszenia sukcesów w rajdzie. Słynny Race Touareg zadebiutował w roku 2004, do walki koncern angażował gwiazdy światowego off-roadu, a mimo to wciąż nie był w stanie zagrozić hegemonii Mitsubishi. Dopiero kompleksowa przebudowa auta, która zaowocowała powstaniem Race Touarega 2 i dalszy rozwój projekty przyniósł sukcesy. Ale i te nie pojawiły się do razu! Nowy Touareg przegrywał z Pajero jeszcze w edycjach 2006 i 2007. W roku 2008 Dakar nie odbył się i dopiero po przeniesieniu rajdu do Ameryki Południowej pierwszy triumf Volkswagenowi zapewnił Giniel De Villiers... Peugeota może czekać równie daleka droga.

- Bilans pierwszego startu w Dakarze jest siłą rzeczy skontrastowany – mówi Bruno Famin, Dyrektor Peugeot Sport. - Jako zawodnicy, biorąc pod uwagę wyznaczony końcowy cel, nie możemy oczywiście się zadowolić wynikiem, na jaki wskazuje klasyfikacja generalna. Ale znamy poziom złożoności tego wyzwania i celem numer 1 udziału w tej edycji było zebranie doświadczeń. Biorąc pod uwagę, że dwa z naszych trzech Peugeotów 2008 DKR dotarły na metę w Buenos Aires bez większych kłopotów, możemy powiedzieć, że cel został osiągnięty. Nauczyliśmy się niesamowicie dużo i to we wszelkich dziedzinach: techniki, sportu, logistyki. Ma to fundamentalne znaczenie dla przyszłości projektu.

Zdaniem szefa zespołu zarówno zawodnicy, jaki i cały personel techniczny dobrze wykonali swoją pracę, dzięki czemu auto było nie tylko niezawodne, ale i parokrotnie podjęło walkę o zwycięstwo w etapie (choć ani razu nie udało mu się zająć miejsce w czołowej trójce). Nie reprezentuje jeszcze poziomu niezbędnego, by pokusić się o końcowe zwycięstwo. - Mamy sporo pomysłów na rozwój tego samochodu – mówi Farin. – Część prac już zostało podjętych. W oparciu o doświadczenie z edycji 2015 opracujemy teraz plan działania. Dakar 2016 już się dla nas zaczął - pierwsze robocze spotkanie mamy w tę niedzielę!

Z szefem zespołu zgadza się (co akurat nas nie dziwi) Stéphane Peterhansel: - Trzeba umieć poświęcić jeden rok, żeby dobrze przygotować się do następnego. Na starcie rajdu nie byliśmy pewni, czy ukończymy drugi dzień jazdy, a teraz jesteśmy na mecie, i to bez większych problemów technicznych. Popełniłem oczywiście kilka błędów. Powinniśmy byli zdobyć lepsze miejsce w klasyfikacji generalnej. Peugeot 2008 DKR ma ogromny potencjał, ale też przez te dwa tygodnie mogłem zobaczyć zespół mechaników, inżynierów, którzy dawali z siebie wszystko, żeby zapewnić nam maksymalne szanse i to dobrze rokuje na przyszłość. Mamy długą listę zadań do zrobienia i ogromne możliwości poprawy. Na pewno wrócimy tu za rok, żeby walczyć o zwycięstwo.

We francuskim zespole duże nadzieje wiązano z występem słynnego Carlos Sainza, który jednak na jednym z etapów, jadąc w kurzu, wpadł na skałę i rolował swym autem. - Oczywiście jestem rozczarowany odpadnięciem z rajdu w ten sposób – mówi „El Matador”. – Mechanicy i cały zespół nie oszczędzali się, żeby przygotować samochód na start w tym rajdzie i żebyśmy dojechali do końca. W ciągu ostatnich miesięcy wykonaliśmy niewiarygodną pracę, a zdobyte tu doświadczenie przyda się w przyszłości. Podobał mi się sposób działania Teamu Peugeot Total w czasie tego rajdu. Daje poczucie pewności. Zrobili wszystko tak jak trzeba.

Trzecim z kierowców zespołu był wielokrotny zwycięzca Dakaru, ale w klasie motocykli - Cyril Despres, którym w tym roku miał przede wszystkim zdobywać doświadczenie: - To zupełnie nowy świat dla mnie – mówi. – Jakbym wrócił kilka lat wstecz do czasów mojego debiutu motocyklowego. Nie jest łatwo zaakceptować sytuację, w której nie gra się pierwszej roli, kiedy było się przyzwyczajonym do bycia na pierwszym miejscu. To był przyspieszony kurs nauki w niemalże wszystkich warunkach, jakie tylko można sobie wyobrazić! Myślę, że w ciągu jednego Dakaru za kierownicą samochodu zebrałem więcej anegdot niż w ciągu siedmiu ostatnich lat na motocyklu! Nie zdawałem sobie z tego sprawy. Wyruszałem z Buenos Aires z jednym celem - dojechania do końca bez popełniania błędów. Kilka błędów zrobiłem, ale jesteśmy na mecie.
AK, fot. Red Bull

Peugeot na Dakarze 2015:
1. Nasser Al-Attiyah (QAT)/Matthieu Baumel (FRA) Qatar Rally Team 40h 32’ 25”
2 Giniel de Villiers (RSA)/Dirk von Zitzewitz (DEU) Toyota All Speed +00:35:34
3. Krzysztof Holowczyc (POL)/Xavier Panseri (FRA) Mini +01:32:01
… 11. Stéphane Peterhansel (FRA)/J-P Cottret (FRA) Team Peugeot Total +05:19:15
… 34. Cyril Despres (FRA)/Gilles Picard (FRA) Team Peugeot Total +15:38:07
… DNF Carlos Sainz

Wyniki na etapach:

Stephane Peterhansel:12345678910111213
Oes 10 27 7 5 5 20 8 7 53 9 7 7 12
Etap 10 26 7 5 5 20 8 7 53 9 7 7 12
Generalka 10 22 16 12 9 10 8 8 14 14 11 11 11
Carlos Sainz:12345678910111213
Oes 8 7 4 77 - - - - - - - - -
Etap 8 7 4 77 - - - - - - - - -
Generalka 8 6 4 55 - - - - - - - - -
Cyril Despres:12345678910111213
Oes
33 25 14 65 79 32 24 29 10 22 24 20 21
Etap 33 24 14 65 77 32 24 29 9 22 24 20 21
Generalka 33 24 20 40 50 48 42 41 39 36 35 34 34
Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież



Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Aby dowiedzieć się więcej, czym są cookies i jak je usunąć, zobacz naszą POLITYKĘ PRYWATNOŚCI.

Akceptuję cookies na tej stronie

Polityka cookies