V8.pl
Dakar 2018: Peugeot, MINI czy Toyota? Kto wygra w klasie samochodów?
czwartek, 04 stycznia 2018 22:30   

Na starcie 40. edycji Dakaru stanie ponad 100 załóg w samochodach. Od dawna wiadomo już, że dla zespołu Peugeota będzie to ostatni występ w rajdzie, co zdaniem Sébastiena Loeba oznacza również jego ostatnią szansę na zwycięstwo. Przeszkodzić mu mogą... jego koledzy z zespołu, w tym Stéphane Peterhansel, który celuje w swoją czternastą wiktorię. Również zespół Toyoty z Nasserem Al-Attiyahem i Ginielem De Villiersem na czele oraz X-Raidu z Nanim Romą i Mikko Hivonenem zrobią wszystko, aby pokonać francuski „dream team”.

Powrót Peugeota w 2015 roku otworzył nowy rozdział w historii Dakaru. Lwy zaryczały po raz pierwszy na trasach Dakaru w latach osiemdziesiątych ubiegłego stulecia, gdy kierowcami francuskiej marki byli legendarni latający Finowie – Ari Vatanen i Juha Kankkunen. Kilka dekad później lwy znów są królami pustyni. Po trudnym debiucie Stéphane Peterhansel poprowadził do zwycięstwa model 2008 w roku 2016, a przed rokiem powtórzył sukces modelem 3008, pokonując swych kolegów z zespołu – Sébastiena Loeba i Cyrila Despres, którzy zajęli dwa pozostałe miejsca na podium.

Po decyzji marki Peugeot o wycofaniu z kolejnych edycji Dakaru, zespół używający teraz zmodyfikowanego modelu 3008 Maxi chce zakończyć karierę mocnym akcentem. Tę determinację umacniają plotki o rychłym zakończeniu kariery przez "Petera" po 30 latach startów. Doświadczenie dakarowe jego kolegi z zespołu Sébastiena Loeba jest znacznie mniejsze, ale dziewięciokrotny rajdowy mistrz świata wielokrotnie błysnął talentem, wygrywając dziewięć odcinków specjalnych podczas dwóch edycji i kończąc ubiegłoroczny Dakar na drugim miejscu. Cyril Despres, po pięciu zwycięstwach w kategorii motocykli szybko przystosował się do nowego pojazdu i finiszował na trzeciej pozycji w 2017 roku, w swoim zaledwie trzecim starcie na czterech kołach. Wreszcie Carlos Sainz, który dni największej chwały ma już za sobą, nie ukończył pięciu ostatnich edycji, ale także zapowiada walkę o zwycięstwo. „Dream Team” ma się naprawdę dobrze!

Jednak rywale nie oddadzą tegorocznego Dakaru bez walki. Nasser Al-Attiyah nie ukrywa, że interesuje go tylko zwycięstwo. Katarczyk był liderem ubiegłorocznego Dakaru, ale wykluczył go z walki defekt samochodu podczas trzeciego etapu. Później wygrał siedmiokrotnie w ośmiu rajdach w sezonie 2017 i zapewnił sobie trzeci w karierze Puchar Świata FIA. W Rajdzie Maroka odniósł ważne psychologicznie zwycięstwo nad Loebem. Za Nasserem Al-Attiyahem przemawia wielkie doświadczenie, jak również ostatnie bardzo obiecujące poprawki wprowadzone przez zespół Toyota Gazoo Racing w modelu Hilux, które będzie chciał wykorzystać także zwycięzca Dakaru z 2009 roku Giniel De Villiers.

Zespół X-Raid wystawi dwa różne modele MINI. Nowe buggy z napędem na jedną oś poprowadzą Mikko Hirvonen, nowicjusz Bryce Menzies oraz Yazeed Al-Rajhi. Dobrze znanymi samochodami z napędem 4x4 pojadą Joan "Nani" Roma, Orly Terranova, a także wielka nadzieja polskich kibiców – Kuba Przygoński z Orlen Teamu. Celem zespołu X-Raid jest miejsce na podium. Niekoniecznie na najniższym stopniu...   

Obok Kuby Przygońskiego w klasie samochodów ścigać się będą również inni Polacy, którzy pełnić będą jednak rolę pilotów. Sebastian Rozwadowski wystartuje w parze z Litwinem Benediktasem Vanagasem, a Maciek Marton z Holendrem Peterem Van Merksteijnem

Ponadto na starcie Dakaru stanie 13 pojazdów  UTV, zwanych też "Side by Side" lub w skrócie SxS. Pojazdy typu buggy ścigały się w Dakarze od dłuższego czasu, ale dopiero w 2017 roku stworzono dla nich osobną kategorię, a na starcie stanęło ośmiu zawodników. To bardzo atrakcyjna propozycja dla motocyklistów szukających nowych możliwości, a także dla kierowców samochodów o ograniczonym budżecie. To również okazja dla amatorów, marzących o starcie w Dakarze. W tym roku na starcie w Limie stanie 13 pojazdów SxS. O zwycięstwo będą walczyć pojazdy Polaris RZR Xtrem+ (takim jechał ubiegłoroczny zwycięzca Brazylijczyk Leandro Torres), CAN-AM Mavrick X3, który zaliczy dakarowy debiut oraz Yamaha 1000 YXZ. Camelia Liparoti, która może pochwalić się dziewięcioma kolejnymi startami i dziewięcioma finiszami w Dakarze, podejmie nowe wyzwanie za kierownicą Yamahy. Francuzka o włoskich korzeniach ukończyła w swoim debiucie Merzouga Rally na świetnym drugim miejscu w stawce 33 załóg. Wśród jej najgroźniejszych rywali będzie załoga z Peru Juan Carlos Uribe / Javier Uribe, dwukrotni zwycięzcy rajdu Baja Inca, którzy w ten sposób zdobyli przepustkę do Dakaru. Polskim akcentem w klasie SxS będzie pilot Szymon Gospodarczyk, który zasiądzie na prawy fotelu Polarisa RZR prowadzonego przez Claude'a Fourniera.
MM




Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 

Dodaj komentarz




Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Aby dowiedzieć się więcej, czym są cookies i jak je usunąć, zobacz naszą POLITYKĘ PRYWATNOŚCI.

Akceptuję cookies na tej stronie

Polityka cookies