Przeszlosc


2007 - 29. LIZBONA – DAKAR

Po raz drugi rajd rozpoczyna się w Portugalii. Od pierwszego europejskiego etapu Volkswagen ma apetyt, by pozbawić stajnię Mitsubishi dominującej pozycji. Sainz i De Villiers są nie do pobicia na początkowych etapach, co zmusza Alphanda i Peterhansela do zaciekłej rywalizacji. Seria technicznych problemów Race Touaregów na terenie Mauretanii zmienia jednak kolejność wśród liderów rajdu. W sercu pustyni dwaj kierowcy „Mitsu” przejmują prowadzenie i odtąd rywalizują już między sobą. Na metę rajdu po swoje dziewiąte zwycięstwo pierwszy dociera Peterhansel. W klasie motocykli nie do pokonania wydaje się Marc Coma. Tuż przed metą, już na trzynastym etapie rajdu Hiszpan ma wywrotkę, co skwapliwie wykorzystuje jego bezpośredni rywal, Cyril Despres. W klasie ciężarówek wykrwawiającą walkę między Kamazem i Ginafem wykorzystuje Hans Stacey i pierwszy dociera do mety.

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 
2006 - 28. LIZBONA – DAKAR

Po raz pierwszy gospodarzem rajdu jest Portugalia, z której stolicy wyruszają zawodnicy.  Niespotykanie długi odcinek europejski pozwala zabłysnąć lokalnym zawodnikom. Po zaciekła rywalizacji między Mitsubishi i Volkswagenem, w Mauretanii szala zwycięstwa zaczęła przechylać się w stronę japońskiego producenta. Niemniej jednak Stéphane Peterhansel, które wydawał się niepokonany przez pustynię, popełnił serię błędów, które zmusiły go do zakończenia rajdu. Dzieki temu jego kolega z teamu, Luc Alphand, odniósł swoje pierwsze zwycięstwo. W klasie motocykli z nadzieją na zwycięstwo już na początku rajdu musiał pożegnać się Cyril Despres, gdy doznał kontuzji prawego ramienia. Jego rywal, Marc Coma, zostaje drugim hiszpańskim zwycięzcą Dakaru. Po rocznej przerwie na pierwsze miejsce wraca Vladimir Chagin, który po raz piąty zwycięża na kołach Kamaza. Tym razem także nie obyło się bez tragedii. Ginie motocyklista Andy Caldecott oraz dwóch widzów na trasie rajdu.

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 
2005 - 27. BARCELONA – DAKAR

Start w Barcelonie spotyka się z gorącym przyjęciem katalońskiej publiczności. Droga przez Moroko, Mauretanię, Mali i Senegal, przy wyjątkowo ciężkich warunkach pogodowych, wymaga od załóg wytrwałości i szczególnego uporu. Sześciokrotny zwycięzca w klasie motocykli, Stéphane Peterhansel, udowodnił, że jego zeszłoroczne zwycięstwo na czterech kołach nie było przypadkowe. Utrzymał tytuł mimo zaciekłej rywalizacji z kolegą z teamu Mitsubishi, Luckiem Alphandem. Tragicznie kończy się rajd dla dwóch motocyklistów. Jose-Manuel Perez i Fabrizio Meoni (zwycięzca edycji 2001 i 2002) ulegają śmiertelnym wypadkom. Po zwycięstwo w klasie motocykli po raz pierwszy sięga Cyril Despres. Wśród ciężarówek tradycyjnie już najlepszy jest Kamaz, choć tym razem za jego sterem zwycięża Firdaus Kabirov. Nadzieje na wygraną czterokrotnego zwycięzcy, Vladimira Chagina, zostały pogrzebane już w Mauretanii.

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 
2004 - 26. REGION D’AUVERGNE – DAKAR

26. edycja rajdu startując z Clermont-Ferrand w kierunku Dakaru, wróciła na dawne trasy. Zawodnicy musieli dokonywać cudów nawigacyjnych i mistrzowsko prowadzić pojazdy, by pokonać trasę między Maroko i Senegalem, przez wymagające tereny Mali, Mauretanii i Burkina Faso. Stéphane Peterhansel po swoich sześciu zwycięstwach na dwóch kołach dodał do nich pierwszy triumf za kierownicą samochodu, stając się tym samym drugim zawodnikiem w historii Dakaru, który wygrał w obu kategoriach. W klasie motocykli wygrywa hiszpański zawodnik Nani Roma, wyprzedzając zawiedzionego Richarda Saincta, który uległ wypadkowi na pierwszym marokańskim etapie, raniąc się w ramię. W klasie ciężarówek po raz czwarty wygrywa za sterem Kamaza Vladimir Chagin.

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 
2003 - 25. MARSYLIA - SHARM EL SHEIKH

Nietypowo ułożona trasa rajdu po raz drugi kończy się w Egipcie. Japończyk Hiroshi Masuoka zwycięża drugi raz z rzędu, ale inny członek ekipy Mitsubishi Stéphane Peterhansel, jadąc na pozycji lidera, przeżywa koszmar na 16. etapie, wypadając z rajdu i tym samym tracąc nadzieję na  powtórzenie osiągnięcia Huberta Auriola – jedynego jak dotąd zwycięzcy w dwóch klasach Dakaru. W klasie motocykli wygrywa Richard Sainct, dołączając tym samym do elitarnego koła trzykrotnych zwycięzców Dakaru.

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 
2002 - 24. ARRAS - MADRYT - DAKAR

24. edycja rajdu rozpoczyna się w mieście Arras. W klasie samochodów po zwycięstwo sięga Japończyk Masuoka, podczas gdy wśród motocykli po raz drugi wygrywa Meoni.

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 
2001 - 23. PARYŻ - DAKAR

Podczas 23. edycji rajdu następuje powrót do jego korzeni. Podjęto decyzję, by zmniejszyć liczbę „pomocników powietrznych” na rzecz mechaników towarzyszących zawodnikom podczas jazdy. Po raz pierwszy kobieta zostaje zwyciężczynią Dakaru – Jutta Kleinschmidt triumfuje w barwach Mitsubishi. W klasie motocykli gratulacje odbiera Fabrizio Meoni.

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 
2000 - 22. TOTAL - DAKAR - KAIR

22. edycja rajdu przynosi niespodziankę: po raz pierwszy rajd przecina Afrykę z zachodu na wschód – z Senegalu do Egiptu. Entuzjazm związany z nową trasą przełożył się na wysoką liczba uczestników (400). Z powodu zagrożenia terrorystycznego organizatorzy zdecydowali się na wykorzystanie mostu powietrznego. Rajd jest kontynuowany w Libii przez Kair. Dwaj zwycięzcy świętują u stóp egipskich piramid: Richard Sainct i Jean-Louis Schlesser.

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 
1999 - 21. TOTAL - GRANADA - DAKAR

Po raz trzeci Dakar wyrusza z Grenady – stolicy Andaluzji. Dwie stajnie mają powody do świętowania: 14 lat po zwycięstwie Gastona Rahiera BMW wygrywa za sprawą Richarda Saincta w klasie motocykli, Renault zaś 17 lat po wiktorii braci Marreau, triumfuje dzięki Jean-Louisowi Schlesserowi w klasie samochodów. Stephane Peterhansel, sześciokrotny zwycięzca Dakaru, zasiada tym razem za kierownicą samochodu. Jutta Kleinschmidt, będąca pierwszą kobietą w historii Dakaru, który wygrała etap, tym razem przez pewien czas dzierży pozycję lidera.

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 
1998 - 20. PARYŻ - GRANADA - DAKAR

Dakar świętuje swoje dwudzieste urodziny. Rajd rozpoczyna się w Paryżu, przecina Hiszpanię i kończy się w Dakarze. Po raz pierwszy w klasie samochodów zwycięża Jean-Pierre Fontenay, podczas gdy Stéphane Peterhansel dopina swego i triumfuje po raz szósty. „Dziesięć lat dakarowej przygody, to najważniejsze lata mojego życia” – oświadcza pełen emocji.

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 
1997 - 19. DAKAR - DAKAR

Po raz pierwszy wyścig rozpoczyna się w Dakarze i tu także kończy. Trasa wiedzie przez Nigerię oraz mityczną już pustynię Ténéré. Japończyk Ken Shinozuka odnosi zwycięstwo w klasie samochodów. Jutta Kleinschmidt dociera do mety z piątą lokatą i jest pierwszą kobietą w historii Dakaru, która wygrywa jeden z jego etapów. „Wszyscy kierowcy przyszli mi pogralulować i uściskać mnie. W tamtym momencie, pomijając ogromną radość, czyłam nieprawdopodobnego ducha koleżeństwa.” Dla Peterhansela jest to już piąte zwycięstwo. Jego nowy cel? Wygrać wyścig po raz szósty i zostać pierwszym zawodnikiem, któremu udało się tego dokonać.

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 
1996 - 18. GRANADA - DAKAR

Ta sama trasa, większa liczba uczestników oraz trzeci triumf Pierre’a Lartigue’a i czwarty Ediego Orioli. Po raz pierwszy w osiemnastoletniej historii Dakaru Kamaz odnosi zwycięstwo za sprawą rosyjskiego teamu Moskovskikh i Kouzmine.

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 
1995 - 17. GRANADA - DAKAR

Po raz pierwszy w swojej historii rad nie wyrusza z Francji, lecz z hiszpańskiej Grenady. Co więcej, wyścig trwa obecnie jedynie piętnaście dni. Wielokrotny triumfator Dakaru Hubert Auriol rezygnuje tym razem z kierownia pojazdem na rzecz przewodzenia całej dakarowej wyprawie. Stéphane Peterhansel sięga po swoje czwarte zwycięstwo, podczas gdy w klasie samochodów triumfuje Pierre Lartigue, wyprzedzając Bruna Saby’ego.

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 
1994 - 16. PARYŻ - DAKAR - PARYŻ

Rajd powoli wychodzi z kryzysu, przyciągając tym razem większą ilość uczestników. Na starcie w ciężarówce ponownie pojawia się René Metge. Gilbert Sabine oraz jego team wycofują się z rajdu, oddając jego organizację Amaury Sport Organization. Trasa wyznaczona przez Jean-Claude’a Fenouila, tegorocznego „szefa” Dakaru, wiedzie przez Paryż, Dakar, a następnie z powrotem do Paryża. Nowy pomysł jest naturalnie atrakcyjny, choć niewiele zmienia w stopniu trudności wyścigu. W klasie samochodów po raz pierwszy zwycięża Pierre Lartigue, podczas gdy w klasie motocykli Edi Orioli sięga po swoje trzecie zwycięstwo.

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 
1993 - 15. PARYŻ - TANGER - DAKAR

Rajd wraca na swoje dawne tory, rozpoczynając się w Trocadéro i kończąc w Dakarze. Liczba uczestników – 154,  jest tego roku niepokojąco i bezprecedensowo niska. Na trasie wydmy El Goléa okazują się równie mordercze jak w Agadem czy El Oued. Jedna trzecia zawodników zostaje uwięziona w piaskach, a wśród nich zeszłoroczny zwycięzca Hubert Auriol. Pomimo to Bruno Saby i Stephane Peterhansel docierają do mety z pierwszymi lokatami. Dla tego ostatniego jest to już trzecie zwycięstwo, co pozwola mu dołączyć do panteonu dakarowych triumfatorów.

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 
1992 - 14. PARYŻ - SIRTE - CAPE TOWN

Następuje modyfikacja trasy rajdu, który wyrusza obecnie spod Château de Vincennes i dociera do Cape Town. Zmiana, o której zadecydował Gilbert Sabine, wydawała się konieczna z powodu ciągle spadającej liczby zawodników. Mimo pojawienia się ułatwienia, jakim okazał się wynalazek GPS, nowy kierunek rajdu – jakby dla równowagi – wprowadzał dodatkowe przeszkody: burze piaskowe, rozdarty wojną Czad, wylewające rzeki w Namibii. Nowe pułapki nie przeszkodziły sięgąć po zwycięstwo Hubertowi Auriolowi, który tym razem wygrywa w klasie samochodów po dwukrotnym triumfie w klasie motocykli. „To moje największe zwycięstwo. Zwycięstwo Dakaru w klasie samochodów, po dwukrotnej wygranej klasy motocykli. A teraz w Cape Town… Tego nic nie przebije” - mówi. Stephane Peterhansel umacnia swoją pozycję zwycięzcy, pierwszy docierając do mety na swoim motocyklu Yamaha.

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 
1991 - 13. PARYŻ - TRYPOLIS - DAKAR

Citroën przejmuje całą schedę po nieobecnym Peugeocie. Ari Vatanen w nowych barwach odnosi swoje czwarte zwycięstwo. Stéphane Peterhansel po raz pierwszy triumfuje w klasie motocykli, co otworzy serię jego dalszych sukcesów. Jednym ze znaczących wydarzeń tegorocznej edycji rajdu jest obecność na niej prezydenta Kadafiego.

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 
1990 - 12. PARYŻ - TRYPOLIS - DAKAR

Tym razem rajd startuje z nowoczesnej, paryskiej dzielnicy La Défense. Liczba uczestników spada do 465. Libijska pustynia uwodzi zawodników wznosłym pięknem, jednocześnie zastawiając na nich liczne pułapki. „Pustynia nocą jest zawsze imponująca. Absolutna cisza i pustka”, wspomina Stephane Peterhansel. Motocykliści, sami pośród oceanu piasku, czasem nie dostrzegają już otaczającego ich piękna. Już na drugim etapie Mitsubishi zostaje w tyle za Peugeotem. Prowadzący team Vatanen/Berglund porywa za sobą pozostałych członków stajni Peugeota, którzy plasują się kolejno na drugim i trzecim miejscu. W tym roku Peugeot bierze wszystko, ale to jego dakarowy łabędzi śpiew. Odtąd producent zaangażuje się w wyścigi samochodowe, w rodzaju 24h Le Mans. W klasie motocykli wygrywa Edi Orioli na swoim Cagiva, przynosząc tym samym włoskiej marce jej pierwsze zwycięstwo. Hubert Auriol nadal eksperymentuje ze swoim jednoosobowym buggy.

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 
1989 - 11. PARYŻ - TUNIS - DAKAR

Po raz pierwszy rajd odbywa się także na terenie Libii. Ogromne wrażenie wywiera na wszystkich młodziutki kierowca Stephane Peterhansel, jadący w barwach Yamahy. Mimo że jest to dopiero jego drugi dakarowy wyścig, zajmuje czwartą lokatę. Gilles Lalay triumfuje w klasie motocykli, podczas gdy Ari Vatanen bierze odwet za zeszłoroczną dyskwalifikację, wygrywając na kołach swojego 405 T16. Tegoroczna liczba zawodników, którzy osiągnęli metę, jest rekordowa i wynosi 209 na 473 startujących.

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 
1988 - 10. PARYŻ - ALGIER - DAKAR

W okrągłą rocznicę rajdu został pobity rekord! Tego roku ilość uczestników biorących udział w Dakarze przekroczyła 600. Spod Wersalu wyruszyły dokładnie 603 pojazdy: 183 motocykle, 311 samochodów i 109 ciężarówek. Blisko 100 współzawodników przedwcześnie odpadło z rywalizacji już na pierwszym, wyjątkowo żmudnym algierskim etapie El Oued. Dziesiąta edycja przebiega jednak pod znakiem zagadkowego zdarzenia. Peugeot 405 T16 Ari Vatanena „ginie” w Bamako. Po jego równie tajemniczym odnalezieniu, jest już za późno, by drużyna punktualnie wystartowała na następnym odcinku, przez co zostaje zdyskwalifikowana.  Mimo to Peugeot szybko znajduje pocieszenie – główną nagrodę zdobywa jego druga załoga, team Kankkunen/Pironen. Wśród motocyklistów Edi Orioli (Honda) wygrywa zaciekły pojedynek z włoskim Picco (Yamaha).

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 
1987 - 9. PARYŻ - ALGIER - DAKAR

Po stracie Thierry’ego Sabine pieczę nad rajdem sprawuje Gilbert Sabine przy wsparciu teamu Verdoy-Metge. Rajd nadal się rozwija. Peugeot nie tylko po raz pierwszy wskakuje między pędzące ku Dakarowi teamy, ale także jako pierwszy dociera do mety. Ari Vatanen i Bernard Giroux przynoszą mu palmę zwycięstwa. Wśród motocyklistów zacięta walka toczy się między Hubertem Auriolem, Cyrilem Neveu oraz Gastonem Rahierem. Bliski zwycięstwa Auriol ulega poważnemu wypadkowi, w którym łamie obie kostki. 20 km przed metą przedostatniego etapu najeżdża z duża prędkością na pień drzewa. Walcząc z bólem dojeżdża do mety, ale statecznie musi zrezygnować z dalszej rywalizacji i oddać zwycięstwo Cyrilowi Neveu, które jest jego piątym dakarowym triumfem.

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 
1986 - 8. PARYŻ - ALGIER - DAKAR

Czarny rok dla Dakaru. W katastrofie helikoptera giną: ojciec Dakaru – Thierry Sabine, francuski piosenkarz Daniel Balavoine, dziennikarz Nathaly Odent, pilot helikoptera François Xavier-Bagnoud oraz radiotechnik Jean-Paul Le Fur. Tragedia odbiera zawodnikom chęć do dalszej rywalizacji. Prochy Thierry’ego Sabine zostają rozsypane na pustyni, gdzie zostawił część swojego życia, i gdzie w końcu znalazł śmierć. Jego ojciec, Gilbert, oraz Patrick Verdoy przejmują obowiązki organizacyjne. Choć nikt nie pała szczególnym zapałem do rywalizacji, „przedstawienie musi trwać”. Potrójny sukces Hondy (Cyril Neveu przed Lalayem i Balestrierim) i podwójny Porsche (Metge-Lemoyne przed Ickx i Brasseur).

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 
1985 - 7. PARYŻ - ALGIER - DAKAR

Po dwóch startach z Placu Concord początek rajdu ma obecnie miejsce za miastem, w pobliżu Wersalu. Rywalizacja jest bardzo żywiołowa. Team Mitsubishi Pajero, dla którego jest to już trzeci rajd, bez trudu wysuwa się na prowadzenie. Patrick Zaniroli i jego pilot Jean Da Silva pokonują wszystkie pułapki, które kryje trasa w Mauretanii, przynosząc zwycięstwo japońskiemu producentowi. Hubert Auriol opuszcza stajnię BMW, tworząc team Ligier-Cagiva. Gaston Rahier wykorzystuje szansę, by powtórzyć swój zeszłoroczny wyczyn i... wygrywa Dakar po raz drugi.

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 
1984 - 6. PARYŻ - ALGIER - DAKAR

Aby spełnić marzenia tych, którzy pozostali w tyle, Thierry Sabine postanowił przesunąć granice wyścigu. Rajd sięga coraz dalej, biegnąc przez Wybrzeże Kości Słoniowej, Nową Gwineę, Sierra Leone oraz Mauretanię. Liczba uczestników ciągle rośnie i sięga obecnie 427. W tym roku całą uwagę przyciąga rywalizacja samochodów, ponieważ Jacky Ickx przekonuje producenta Porsche, by ten sponsorował jego team. Pierwsza próba kończy się sukcesem – Ickx kończy rajd na szóstym miejscu, ale zwycięża jego kolega z zespołu Rene Metge. Wśród motocyklistów triumfuje Gaston Rahier.

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 
1983 - 5. PARYŻ - ALGIER - DAKAR

Rodzi się legenda Dakaru... Po raz pierwszy rajd przecina nieznany obszar, pustynię Ténéré, co tym bardziej zaostrza apetyty zarówno uczestników jak i widzów. Już wkrótce marzenie o niezbadanych terenach zmieni się w koszmar. Na zawodników spadnie potężna burza piaskowa, pozbawiając ich widoczności oraz jakiekolwiek orientacji w terenie. Spośród 40 zagubionych niektórzy do obozu dotrą dopiero po czterech dniach, wyławiani przez ekipy ratownicze. Jak słusznie zauważył Nicole Maitrot: „Niektórzy mieli wrażenie, że Thierry Sabine jest Pasterzem szukającym swych zaginionych owieczek. Wypatrywał ich z góry, z pokładu helikoptera, schodząc do tych, którzy zagubieni czekali na pomoc”. Wzloty i upadki wzmocniły sławę dakarowego rajdu oraz legendę Huberta Auriola, który wygrał etap na pustyni Ténéré z godzinną przewagą nad pozostałymi zawodnikami. Tandem Ickx/Brasseur królował w klasie samochodów.

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 
1982 - 4. PARYŻ - ALGIER - DAKAR

Raz jeszcze rajd wyrusza z Placu Concorde, by zakończyć się w pobliżu jeziora Rose. Na stracie staje 382 zawodników, co – w porównaniu z pierwszą edycją – stanowi podwójną liczbę uczestników. W rajdzie biorą udział aż trzy oficjalne teamy mtocyklowe: BMW, Yamaha i Honda, każdy z gwiazadami w składzie: Auriol (BMW), Bacou (Yamaha), Nevou (Honda). Silna obsada jest również klasy samochodów: dwa Range Rovery porwadzą Zanirolli i Metge, Mercedesem 280 GE startuje m.in. Ickx, a bracia Marreau znów zasiadają w kabinie Renault (tym razem R20).

Marreau, nazywani „lisami pustyni”, ostatecznie przynoszą zwycięstwo stajni Renault i koncernowi ELF. Na najwyższym podium staje również Cyril Neveu, co otwiera worek z sukcesami odnoszonymi przez zawodników japońskiej Hondy w nadchodzących latach.

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 
1981 - 3. PARYŻ - ALGIER - DAKAR

Emocje związane z datą rozpoczęcia rajdu w roku 1981 uległy dalszej eskalacji. Rajd przyciągnął taki tłum uczestników, że sam start stał się widowiskiem samym w sobie. W biurze rejestrującym zawodników panował chaos. Na stracie stawiły się wszelkie typy pojazdów od terenówek, przez buggy, po side-cary, a nawet takie niespodzianki jak Rolls Royce Thierry’ego de Montcorgé czy Citroën CX Jacky Ickx i Claude’a Brasseura. „Wszyscy razem” – było życzeniem Thierry’ego Sabine. Niemniej jednak „Ostrożnie” także powinno stanowić naczelną dewizę, jak w słowach Michela Merela (drugiego motocyklisty na mecie 1 980 r.): „Droga jest jak ocean; nie jest dobrze nie obawiać jej się wcale. Jeśli o mnie chodzi, droga mnie przeraża. Nie można nigdy jej lekceważyć.” Niewątpliwie największym wydarzeniem rajdu stała się wygrana w klasie motocykli Huberta Auriola, która rozpoczęła długą i pełną sukcesów podróż tego zawodnika przez kolejne lata dakarowej rywalizacji. Rok 1981 dopiero zapowiada narodziny motocyklowej gwiazdy. Ryzyko podjęte przez Thierry’ego Sabine opłaciło się.

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 
1980 - 2. PARYŻ - ALGIER - DAKAR

W 1980 r. impreza się rozrosła, a w szranki po raz pierwszy stanęły profesjonalne zespoły fabryczne. Zwycięzcą został jeden z takich teamów, załoga Freddy Kottulinsky - Gerd Löffelman jadąca protoplastą dzisiejszych Touaregów - Volkswagenem Iltisem.

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 
1979 - 1. PARYŻ - ALGIER - DAKAR

Nie byłoby "Dakaru", gdyby nie Thierry Sabine - bezgranicznie zakochany w rajdach motorowych Francuz, pomysłodawca, a później wieloletni dyrektor tej imprezy.

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 




Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Aby dowiedzieć się więcej, czym są cookies i jak je usunąć, zobacz naszą POLITYKĘ PRYWATNOŚCI.

Akceptuję cookies na tej stronie

Polityka cookies